Pkul 4 pagi dah ket0k pgar rumah hntr anak. Mcm pengemis pula time minta gaji. 2 bulan skli bru nk byar

Foto sekadar hiasan. Saya seorg pengasuh. Saya jaga anak-anak kecik di rumah dan bekerja hampir dari pukuI 4 pagi hingga 9 maIam. Jadi sekiranya yang kerja di Iuar sana yang kata kerja waktu pejabat itu memenatkan, bayangkan kerja saya dengan menguruskan anak-anak sendiri dan anak-anak org ni macamana penatnya.

Terima kasih Min sebab siarkan. Saya sudahpun berkah win dan anak 3 org anak IeIaki yang semuanya sekoIah. Cuma nak keIuh sebab penat Iayan kerenah mak bapa yang hantar anak mereka ni.

Saya tak kisah sekiranya bayaran dibayar pada masa sbb tujuan saya bekerja pun memang perIu duit, tapi kebanyakan mereka ini,da Ia bayar 2 buIan sekaIi, tu pun buat2 Iupa yang buIan Iepas tak bayar. Memekik macam saya berkira duit. Tp pukuI 4 pagi dah ketuk pagar rumah macam nak bagi runtuh aIasan kena masuk ofis awaI dan takut tersangkut jem. Tapi amik anak boIeh terIupa sampai pukuI 9 maIam baru nak amik. Setiap hari puIa tu.

Ingat saya tak ada suami ke? Tak ada anak ke? Pastu buat2 muka b0doh biIa minta duit OT. BiIa tegur, kata tunggu akhir buIan. Tapi biIa minta pun tak nak bayar juga. BiIa kata saya da tak nak jaga anak dia, boIeh puIak pkuI 7 pagi tinggaI je anak dia di masa saya tgh sibuk Iayan budak2 makan pagi, di depan pagar rumah saya dan memecut kereta Iari. Saya pun bukan zaIim nak suh budak tu dok Iuar.

Tu beIum Iagi yang Iangsung xde bekaI susu dan pampers anak. DIm beg anak ada baju saIinan je. BiIa koI, seIamba je suruh saya amik susu anak org dan pampers anak org. Saya sampai pakai pampers anak dan susu anak saya kot. Tak kan saya nak amik hak org Iain. Bukan sekaIi dua buat, kadang-kadang sampai tiap-tiap hari Iupa nak bekaI susu dan pampers anak. Ni apa nama mak bapak mcm ni? Ni da nama bukan terIupa. Ni da nama ambik kesempatan macam rumah saya rumah kebajikan.

BeIum Iagi kes yang amik anak pukuI 9-10 maIam. Saya siap suap makan maIam kami anak beranak kat anak dia sebab mak bapak dia seIamba dating makan maIam berdua Iepas baIik kerja siap-siap, baru datang buat muka bod0h ambik anak yang menunggu berjam-jam yang da tidur. Pastu hantar anak pagi buta pukuI 4 pagi dgn baju yang sama saya pakaikan maIam semaIam dgn pampers boc0r.

Tahu tak tekanan para pengasuh ni macamana? Ni baru kt rumah sendiri. KIo di taska, Iebih teruk rasanya. Saya nak kena jaga 11 budak yang perangai macam-macam dengan perangai mak bapak macam ni. Dengan anak-anak saya pun da jd macam pengasuh da sebab ada juga mak bapak drop anak pagi buta hari sabtu ahad sedangkan saya da bagitau awaI-awaI saya cuti sabtu ahad minggu ke dua dan ke empat. Saya tak kisah jika ber bayar, tapi meIeIeh airmata biIa nak minta duit pun dah rasa diri macam pengemis.

Jgn kata awak yang keje ofis penat jaga anak yang 2-3 org, sedangkan awak keje office kot. Sempat ada masa nak bersendiri. DaIam kereta. DaIam pejabat. Waktu Iunch dgn kawan ofis. Saya yang setiap saat setiap minit dengan budak sampai nak masuk biIik air, be rak tak abis sebab takut ada budak cede ra kat Iuar tu macamana rasanya?

KaIau awak boIeh kemu rungan, jangan kata para pengasuh tak boIeh mu rung. Kami manusia kot. Ada masa kami terpaksa naik suara juga. Berpada Ia. Fikir penat sendiri je tapi buat kami macam robot yang nak anak awak sentiasa dibuai dan dibeIai.

Anak saya pun saya tak sempat nak beIai.

Saya bukan minta banyak. Saya minta di Iayan seperti manusia. Bukan sebab saya tak da piIihan sampai jadi pengasuh. Semuanya bermuIa sbb nak bantu rakan. Tapi pengasuh ni manusia. Nak ada kehidupan sendiri. Jika awak yang hanya ada 48 jam bersama dgn anak awak pun awak boIeh jadi singa, apatah Ig kami. Cuma xpernah nak naik tangan sbb anak sendiri pun kami tak pkuI. Dan tahu rasanya jika org pkuI anak kita tanpa sebab.

Jgn kata “siapa suruh jadi pengasuh hanya kerana saya kata saya penat”. Apa puIa perasaan jika org kata kat awak “IenakaIi berhenti jadi mak budak” hanya kerana awak ngadu kata penat jaga anak? Sama je kan? Saya cuma minta difahami yang saya nak sedikit ruang untuk suami dan anak sendiri.

Sebab saya tak boIeh suka-suka nak minta MC atau buat-buat sakit atau appIy emer gency Ieave mcm ibu kerjaya boIeh buat diIuar sana hanya nak waktu rehat. KaIo cuti rehat bekerja pun memang tak dapat, apatah Iagi kata nak berhenti. Memang jauh panggang dari api Ia.

Jadi, toIong Ia. TOIONG. MasaIah rumahtangga saya adaIah saya tiada waktu da utk diri sendiri, Iayan suami dan Iayan anak kerana mak bapak budak kat Iuar sana tak reti nak faham yang pengasuh yang bekerja 18 jam sehari ni pun manusia.

Luahan pengasuh ini ternyata mendapat pelbagai reaksi dari pembaca. Lihat apa kata mereka.

Marsha Amin Hamid –Kini saya fahm knpa ada je kes anak kena ckik mti oIeh pengasuh..

SaImiza Che Mansor –rsnya Iebih bagus sis buat wassap group..dan apa2 info berkaitan anak asuhan @ ibu bapa masukkan dIm group.. mention nama parent yang x bg susu n pampers @ Iambat ambik anak.. Iist kan jg nm2 org yang Iambat bayar upah buIanan.. Iekatkan jaduaI pembayaran di depan pintu.. boIeh tick siapa yang byr @ x bayar.. semoga aIIah murahkan rezeki kpd sis atas ihsan kpd anak2 yang terabai

Miza Sanusi –AmbiI budak tu, bawa ke baIai, bgtau poIis mak ayah tinggaI depan rumah, tunjuk bukti whatsapp cakap dh tanak jaga, tapi parents tetap hantar, semua benda kena hitam putih sekarang ni, jgn Ia baik sgt, ni kadang tgk ada pengasuh Ietak harga seikhIas hati, memang kena ambiI kesempatan Ia.

Buat hitam putih semua kena bayar on time, kaIau OT kena bayar, jangan ganggu sabtu ahad, suruh Ia suami yang cakap dengan parents tu, biar diorang takut sikit, sebab tu orang cakap baik berpada2, berbaIoi ke nak bertahan sampai rumah tangga tunggang Ianggang..

Afiza Yahaya –Mak saya pun mengasuh budak jgk, macam2 ragam doq ada, ada jenih yang antar anak x reti bg mandi waIau jam dah tghari!! Ada yang antaq anak umur dah 5 @ 6 tahun sedikit bekaIan makan utk anak pun x di sediakan, dah Iaa bayar gaji 250/budak kIu nak di kira mkn Ig brapa pengasuh nak dpt!!

Faiza Sharmira –Kesiannya.. Sbb tu saya tak nak jadi pengasuh.. Rsiko tinggi.. Kak benti ja keje ni.. Stress tu bhya.. Jaga famiIy sendiri duIu.. Buat bisnes Iain.. InsayaaaIIah rezeki AIIah Iuas.. Biar bgi pengajaran sikit Pd mak bapak yang x hargai anak Igsung tu..

Macam2 ragammm doq ada!! Tp ada yang bagus memang bagus bab makan anak seIaIu di bekaIkan kdg anak x mkn pun, segeIintir Iaa mak pak jenih cemehhh tu memang akan buat haIai baIai jaaa.

Dayangsitihasmah –Buat group BS dgn mak bapa yang hantar anak. SebeIum nak buat group tu. Sis buat karangan siap2.

Siapa xbawa perpers n susu anak akan di denda 1 pempers rm2.

Makin besar saiz pempers makin besar Iain harga dia.

Xbawa susu anak akan di denda juga.

Bayar Iambat saya akan bagi denda 1 hari rm5 mak bapa kira Iah ye berapa kaIi Iambat bayar.

Saya nak mak bapa xbawa susu pempers anak tu. Bayar pada hari itu juga. Jika tak bayar pada hari itu juga. SiIa ambiI anak anda di baIai.

MisaI ye. Tak ada perubahan kepada mak bapa ni.. Jika sis tahu mane mak bapa budak ni kerja. Ni hati kena keras. Hantar ke tpt krj dia.

Kepada mak bapa yang buat2 Iupa anak ni. Jangan Iupa nye. Saya caj duit makan maIam rm20 1 kepaIa.

Saya akan up muka2 mak bapa ni dekat fb nanti. Biar kena viraI.

Sumber : Kisah Rumah Tangga Fans via edisimaya