‘Kami ramai yang ingin menegur, anda?’ – Que Haidar

Sejak beberapa hari lalu agak panas di media sosiaI tentang kemeIut yang melanda keluarga arw4h Abam. Pelbagai versi yang telah kita dengar tetapi apa yang menyedihkan adalah penerimaan netizen. Tegvran yang yang diberi lebih kepada hin4an dan kec4man dan ada juga yang berunsur fitn4h.

Memang benarlah bahawa jika hati tidak kuat, jangan sesekali terjvn ke dalam industri hiburan. Sebagai seIebriti, mereka akan sentiasa menjadi perhatian umum, setiap inci kesaIahan tutur kata dan perbuatan akan dinilai. Sama ada ditegvr secara baik atau pun tidak, kerjaya sebagai seIebriti bagaikan tiket kepada netizen untuk mengec4m.

Pelakon Que Haidar meluahkan rasa kesaI tentang apa yang sedang berlaku sekarang ini. Betapa sebelum ini seorang artis itu disanjung tetapi kerana satu kesiIapan dia dihukum. Jika kesaIahan artis itu boleh ditegur, tapi siapa pula yang akan menegur sikap netizen yang mem4ki, mengec4m serta menghin4 hingga boleh mendatangkan fitn4h.

‘KAMI RAMAI YANG INGIN MENEGUR, ANDA..?’

Salam subuh, salam Jumaat.. lihat isu2 semasa sekrg ni betul2 membuatkan SY terpanggil utk menulis ini.. sebagai seIebriti, bila mana kami melakukan siIap ramai yang akan menegvr dgn baik, tak kurang juga yg menghent4m, mem4ki, memfitn4h serta sebagainya…dan dgn sebaik mungkin kami goIongan seIebriti (mungkin tak semua) akan cuba perbaiki pertuturan, perbuatan serta perlakuan kami..

Alhamdulillah ramai yg menegvr, ramai sangat..Alhamdulillah tapi bila SY baca komen2 yang meIampau berbentuk hina4n, maki4n, fitn4h.. SEOLAH-OLAH TIDAK ADA SALAHNYA UTK BERBUAT DEMIKIAN, itu sgt2 menyedihkan. SY TERFIKIR SIAPAKAH YANG AKAN MENEGUR PERBUATAN MEREKA2 INI SEPERTI MANA KAMI DITEGUR.? Agar mereka perbaiki diri mereka, pertuturan mereka dan bahasa mereka.. renung2kan bersama..Membaca pada komen2 dlm isu kebelakangan ini yg berbentuk, hin4an, maki4n, menj4tuh hukvm, fitn4h sgt2 menji jikkan, seolah-olah anda tahu semua yg terjadi, seolah anda tinggal serumah dgn orang yang anda hin4..

Ujian datang dalam pelbagai bentuk.. mungkin kelemahan, kekurangan, kesiIapan kami adalah ujian utk anda.. bagaimana anda menanganinya.? Terusan menghukvm, memfitn4h, mengk3ji? Atau kita berdiam dan mendoakan yg terbaik utk mereka.. pernahkah anda terfikir bilakah masanya anda akan meminta ampun dan maaf pada mereka yg anda dah Iontar kata2 yang boleh meIukakan hati mereka yang anda kata tadi..? Atau semuanya diambil mudah..?

Sy lihat seperti mereka berIumba-Iumba nak pastikan kata siapa yg paling k3ji/kej4m.. KALAU KITA SUDAH KEHABISAN KATA2 YG BAIK, LEBIH BAIK KITA MENDOAKAN YG TERBAIK..

View this post on Instagram

'KAMI RAMAI YANG INGIN MENEGUR, ANDA..?' Salam subuh, salam Jumaat.. lihat isu2 semasa sekrg ni betul2 membuatkan SY terpanggil utk menulis ini.. sebagai selebriti, bila mana kami melakukan silap ramai yang akan menegur dgn baik, tak kurang juga yg menghentam, memaki, memfitnah serta sebagainya…dan dgn sebaik mungkin kami golongan selebriti (mungkin tak semua) akan cuba perbaiki pertuturan, perbuatan serta perlakuan kami.. Alhamdulillah ramai yg menegur, ramai sangat..Alhamdulillah tapi bila SY baca komen2 yg melampau berbentuk hinaan, makian, fitnah.. SEOLAH-OLAH TIDAK ADA SALAHNYA UTK BERBUAT DEMIKIAN, itu sgt2 menyedihkan. SY TERFIKIR SIAPAKAH YANG AKAN MENEGUR PERBUATAN MEREKA2 INI SEPERTI MANA KAMI DITEGUR.? Agar mereka perbaiki diri mereka, pertuturan mereka dan bahasa mereka.. renung2kan bersama..🙏🏻 Membaca pada komen2 dlm isu kebelakangan ini yg berbentuk, hinaan, makian, menjatuh hukum, fitnah sgt2 menjijikkan, seolah-olah anda tahu semua yg terjadi, seolah anda tinggal serumah dgn org yg anda hina.. Ujian datang dalam pelbagai bentuk.. mungkin kelemahan, kekurangan, kesilapan kami adalah ujian utk anda.. bagaimana anda menanganinya.? Terusan menghukum, memfitnah, mengkeji? Atau kita berdiam dan mendoakan yg terbaik utk mereka.. pernahkah anda terfikir bilakah masanya anda akan meminta ampun dan maaf pada mereka yg anda dah lontar kata2 yg boleh melukakan hati mereka yg anda kata tadi..? Atau semuanya diambil mudah..? Sy lihat seperti mereka berlumba-lumba nak pastikan kata siapa yg paling keji/kejam.. 😔 KALAU KITA SUDAH KEHABISAN KATA2 YG BAIK, LEBIH BAIK KITA MENDOAKAN YG TERBAIK.. ❤️ 🙏🏻

A post shared by Tengku Iskhan Shah Tg. Haidar (@the_haidars) on

Perkongsian yang dibuat oleh Que Haidar turut mendapat komen baIas dari pengikutnya di IG. Mereka rata-rata bersetuju dengan pendapat yang diberikan. Semoga perkongsian ini dapat menjadi pengajaran dan peringatan kepada orang lain.

Thanks for this. Memang kadang bila baca certain comments terus tak nak baca k3siankan yg di comment tu.Tak sampai hati.

tegur dgn cara paling berhikmah tanpa meng4ibkan & tanpa kata2 hin4an itu yg terbaik. Sama2 ambil manfaat utk teguran tersebut pasti ukhwah bertambah erat.

korang sebagai netizen takde hak pun nk menghukvm mne² artis. Just doa baik² utk diorang

Apa kata anda?
Kongsi Artikel Ini :